Mīts Nr. 9 Bioloģiskā lauksaimniecība ir tikai «lielā zaļā» mārketinga triks, lai produktus nepamatoti pārdotu dārgāk

Sazvērestības teoriju atbalstītāji berzē rokas: pieķērām gan jūs, Big Green! Jā, bioloģiskās pārtikas nozare strauji attīstās,

jo aug pieprasījums pēc šādiem produktiem. Tas, protams, ir drauds pesticīdu ražotājiem, kuri ļoti vēlas, lai mēs aizmirstu

par ķimikāliju kaitīgo ietekmi uz vidi un veselību. Tomēr pretstatā pesticīdu ražotājiem, kas parasti ir lieli, globāli

monopoluzņēmumi, peļņu no bioloģiskās lauksaimniecības produktiem gūst ļoti daudz mazu uzņēmumu – Latvijā vien

ir aptuveni trīs tūkstoši saimniecību. Tāpēc nav tāda Big Green – ir daudz mazu uzņēmēju, kuri smagi strādā, lai mūs

apgādātu ar pārtiku. Ja neticat, iesaku aizbraukt ciemos pie bioloģiskajiem zemniekiem un paskatīties, kā viņi strādā un

cik daudz viņiem ir naudas, lai savus pārstāvjus sūtītu uz Briseli vai to pašu Rīgu savu interešu lobēšanai. Bioloģiskās

pārtikas marķējums tiešām ir mārketinga instruments, taču tā mērķis ir palīdzēt patērētājiem atpazīt produktus, kas

ražoti bioloģiskajās saimniecībās. Lai iegūtu tiesības lietot šādu marķējumu, saimniecībām jāizpilda bioloģiskās lauksaimniecības

regulas stingrās prasības. Tās vērtē auditori, bet vēlāk regulāri kontrolē sertifikācijas sistēmu kontrolieri.

Nereti cilvēki saka: bioloģiskie zemnieki nepērk pesticīdus, nepērk minerālmēslus, kāpēc viņu produkti maksā dārgāk?

Tāpēc, ka vairāk ir roku darba, bet ražība – zemāka; arī tāpēc, ka pašlaik bioloģiskā pārtika ir nišas produkts, kas lielākoties

pieejams tikai specializētos veikalos. Pieaugot pieprasījumam un piedāvājumam, zaudējot nišas produkta statusu,

bioloģiskās pārtikas cena kritīsies, kā tas jau noticis vairākās Eiropas valstīs.

Lasi tālāk: